niedziela, 9 października 2022

"Adwokaci. Ich najważniejsze sprawy." Dorota Kowalska.

Liczba stron: 400

OPIS

„Każdy ma prawo do obrony” – te słowa padają w tej książce najczęściej. Oskarżony, zanim zostanie skazany, jest uznawany za osobę niewinną. Dlatego adwokaci bronią gangsterów, morderców, osoby znienawidzone przez władzę. Byli na sali rozpraw, kiedy sądzono oskarżonych o zabójstwo gen. Marka Papały, Krzysztofa Olewnika, Iwony Cygan, Grzegorza Przemyka. Stali przy Leszku Czarneckim i austriackim biznesmenie – Geraldzie Birgfellnerze, Lwie Rywinie i Marku Falencie.


Gwiazdy polskiej palestry opowiadają Dorocie Kowalskiej o swoich najważniejszych, najbardziej medialnych sprawach. Ale także o tych codziennych – kiedy stoją u boku zwykłych ludzi w walce o sprawiedliwość. Osierocone, zaniedbane dzieci, kredyty frankowe, w które wkręcono ich klientów, nieuczciwi dłużnicy. Dlaczego polski system wymiaru sprawiedliwości nie działa? Dlaczego sprawy przed sądami ciągną się w nieskończoność? Jaka jest w tym rola adwokata? Jak znaleźć najlepszą linię obrony, uwierzyć w nią i być wiarygodnym? Odpowiedź jest prosta: nie wolno się bać. Trzeba zrobić dla klienta wszystko. A jeśli trzeba w tym celu zejść do piekła, to trudno. Taki zawód.
 
Źródło opisu: lubimyczytac.pl



Szczerze napisawszy nie wiem co nakłoniło mnie do sięgnięcia po ten tytuł. Chyba tylko to, że szukałam czegoś innego niż typowy kryminał lub thriller. Chciałam na chwilę oderwać się od tych wszystkich tajemnic i mrocznych sekretów. Zależało mi na znalezieniu pozycji, gdzie to wszystko nie będzie miało miejsca. I tak właśnie przeszukując mojego kochanego ebooka natrafiłam na ten tytuł. Czy spełni on moje oczekiwania i czy dowiem się czegoś interesującego?  Tego nie wiem, ale jedno wiem na pewno,  ta książka pozwoli mi się przyjrzeć bliżej pracy adwokatów w tym kraju.


"Adwokaci. Ich najważniejsze sprawy." to przede wszystkim reportaż. Są tutaj opisani ludzie bardziej znani lub mniej. Osobiście o żadnym z nich nie słyszałam, ale stwierdziłam, dlaczego nie poznać ich bliżej? Tym bardziej, że nie wiadomo co nas w życiu może jeszcze czekać. A jak wiadomo ludzie bardzo lubią wczytywać się lub w słuchiwać w historie, które są tragiczniejsze od ich własnych. I tu również muszę się przyznać, że bardzo zapragnęłam dowiedzieć się z jakimi sprawami mają do czynienia Ci ludzie. Z jakimi historiami muszą się mierzyć i czy kiedykolwiek o nich chociaż raz, gdzieś słyszałam? I przede wszystkim czy dowiem się o jakiś tajnikach tej pracy. Z tymi i wieloma innymi myślami przeszłam do czytania tej książki.


Autorka niejednokrotnie zadaje te same pytania podczas sporządzania tego wywiadu. Ma to na celu pokazanie z różnych stron pracę tych adwokatów, ale także ukazuje to co kogo zmotywowało do podjęcia takiej profesji. Z pewnością każdy kto chce zacząć swoją przygodę z prawem i zostać obrońcą musi wiedzieć, iż to nie jest prosty zawód. Musi się zastanowić nad tym czy podoła temu, aby pozbyć się wszelakich emocji. Bo jak wiadomo człowiek taki zajmuje się nie tylko sprawami, gdzie ma pewność, iż dana osoba jest niewinna. Taki adwokat musi również bronić ludzi, którzy są na sto procent winni. Dlatego też w tej profesji wyzbycie się jakichkolwiek uczuć jest naprawdę niezbędne. Aczkolwiek wiadomo, że nie zawsze to się udaje. I tutaj przychodzi do nas autorka i ukazuje jak radzą sobie z tym bohaterowie. Uważam, że pod tym względem reportaż ten jest dosyć ciekawie prowadzony. Zawiera w sobie zdecydowanie wiele dobrych rad dla takich właśnie kandydatów. I stara się przekazać coś czego zwykły człowiek nie dostrzega.

Jest tu umieszczone naprawdę wiele spraw, o których człowieczeństwo mogło zapomnieć. W tych wywiadach są one niejednokrotnie przypominane i analizowane. Szczerze powiedziawszy sama o wielu tych sprawach nigdy nie słyszałam, dlatego też z wielkim zainteresowaniem pochłaniałam stronnice, aby móc się o nich dowiedzieć jak najwięcej. Jednakże warto też zaznaczyć, iż nie tylko te tragiczne historie znajdują się na łamach tych stron. Mają tu także miejsce sprawy polityczne i niestety, ale jest ich naprawdę dużo. W każdej rozmowie jest podciągnięty temat polityki. I no cóż, ale ja się na tym kompletnie nie znam i nawet się w to nie mieszam. Nie udzielam się na tematy, o których nie mam pojęcia. Więc mnie osobiście to nie interesowało. Oprócz tego także sporo się pisze w tej lekturze na temat sądownictwie w kraju. I tu znowu musze napisać, że nie mój temat. Te strony czytałam bardzo pobieżnie. Wstyd się przyznać, ale tak było.


No i przechodząc do sedna chcę tylko na bąknąć, iż według mnie tych adwokatów było za dużo. Można by było to rozdzielić na dwie książki i chyba bardziej by zapamiętała to wszystko. A tak większość z tych wywiadów po prostu mi, gdzieś umknęło i poszły w zapomnienie. A szkoda, bo mimo tych wpadek, o których wspomniałam wyżej, to książkę tę czyta się bardzo szybko i zdecydowanie z ciekawością. Sama nigdy nie planowałam zostać obrońcą, ale o tej profesji naprawdę miło mi się czytało. A najciekawszym tematem, który został mi w pamięci jest sprawa bardzo słynna na całą Polskę, a mianowicie o Tomku Komendzie. Każdy Polak tym żył i ja także, dlatego też fajnie było się dowiedzieć czegoś ciekawego z punktu widzenia innej osoby. 


Podsumowując.
Reportaże te są prowadzone w szczegółowy sposób. Autorka stara się z nich wyciągnąć jak najwięcej, ale jednak i tak uważam, że za mało. Moim skromnym zdaniem tych bohaterów było zbyt wiele, dlatego też nie dało się tego wszystkiego spamiętać. Przez natłok informacji zapominałam, o niektórych faktach, które zostały przytoczone w tej pozycji. Szczerze nie poleciłabym ją każdemu, ponieważ ktoś kto nie odnajduje się w tym gatunku z pewnością się przy niej wynudzi. I jeżeli szukasz w niej jakiś naprawdę mocnych i dogłębnych informacji na temat pracy takich ludzi to niestety, ale też się zawiedziesz. Uważam, że ten tytuł powstał po to, aby tylko ogólnikowo pokazać co myślą adwokaci na temat różnych spraw, które toczyli lub toczą dalej. 
Ocenę pozostawiam wam moi drodzy czytelnicy.
5/10

31 komentarzy:

  1. Od czasu do czasu sięgam po książki non-fiction, a tutaj temat jest dość nietuzinkowy.

    OdpowiedzUsuń
  2. W takim razie spasuję, choć i tak nie miałam "chcicy" na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa recenzja, ale raczej nie mam w planach książki. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Temat jest na pewno interesujący - poznanie od kulis pracy adwokata. Wezmę tę książkę pod uwagę, gdy będę miała ochotę na non-fiction.

    OdpowiedzUsuń
  5. To zupełnie nie moje klimaty czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada się ciekawie. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Musiałbym sięgnąć po tę publikację by się przekonać ile jest warta. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czasem tak bywa, że mniej znaczy lepiej 😉

    OdpowiedzUsuń
  9. Tym razem odpuszczę. Dziękuję za ostrzeżenie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Rzadko czytam reportaże, więc po ten też nie planuję sięgać

    OdpowiedzUsuń
  11. A mnie książka mimo wszystko zainteresowała. Jeszcze takiej nie czytałam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Raczej nie moje klimaty, ale z pewnością znajdą się chętni na tę książkę 😊

    OdpowiedzUsuń
  13. Jednak zupełnie nie dla mnie książka, zwłaszcza że sporo w niej też politycznych tematów. :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Albo powstał dlatego, że ostatnio powstało dużo filmów i książek na temat prawników i ich świata ("Chyłka", "O mnie się nie martw" itp.), więc ktoś pomyślał, że najwyraźniej jest zapotrzebowanie i może się "wbić" z tym na rynek. Trochę jednak nieprzemyślana książka, jakoś mnie osobiście nie zachęca.

    OdpowiedzUsuń
  15. to mogło by się spodobać mojej przyszłej bratowej, studentce prawa!

    OdpowiedzUsuń
  16. Temat popularny, ale tę lekturę sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Zdarzało mi się czytać wywiady z adwokatami i były to ciekawe wypowiedzi, ale też nie wiem, czy taki duży zbiór rozmów to nie za dużo ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Mówię pas. Nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Gdzieś kiedyś słyszałam że adwokat jest jak ksiądz; TRZEBA mu wszystko powiedzieć, zanim się podejmie obrony :D
    Myślę że ta książka byłaby idealna dla mnie, ale z drugiej strony, obawiam się że zbyt duża ilość adwokatów, mogłaby mnie przytłoczyć.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. A ja chętnie poznam tę książkę - lubię czytać o kulisach różnych zawodów, nawet jeśli są one potraktowane nieco zbyt ogólnikowo :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Może to być ciekawa dla mnie lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  22. O, już nawet okładka mnie przyciąga.

    OdpowiedzUsuń
  23. Moja siostra jest fanką reportaży, więc jej polecę powyższą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  24. Bardzo jestem ciekawa tej książki! Po reportaże zdecydowanie najchętniej sięgam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Zaciekawiłaś mnie tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  26. Też czasem lubię sięgnąć po coś innego. Po Twojej opinii mam sprzeczne myśli, z jednej strony dałabym szansę, z drugiej nie wiem, czy też się trochę nie zawiodę :)

    OdpowiedzUsuń
  27. zaciekawiła mnie, znam większość powyższych adwokatów więc chętnie bym poczytała o ich najciekawszych sprawach!

    OdpowiedzUsuń

Drogi gościu bardzo dziękuje za wyrażenie swojej opinii.
PAMIĘTAJ.!.
Każdy komentarz motywuje mnie do dalszego pisania.!.