środa, 16 września 2020

Prawda czy fałsz ? Oto jest pytanie !!

 


OPIS.

Nowa książka autora bestsellera „Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko”.

Tym razem przeczytacie o prawdziwe – a raczej o wszystkich genialnych sposobach wciskania kitu, jakie ludzkość wymyśliła przez wieki...

Żyjemy w wieku „postprawdy”. Prezydent Stanów Zjednoczonych nie zawraca sobie głowy prawdziwością swoich słów (rekord pobił dzięki szczególnie intensywnemu tsunami bredni, kiedy w ciągu 120 minut wygłosił 125 fałszywych stwierdzeń, czyli więcej niż jedno na minutę!). Płaskoziemcy i antyszczepionkowcy już nie wierzą ekspertom. Internet zmienił nasze codzienne życie w dezinformacyjne pole bitwy.

Ale czy „złoty wiek“ prawdy rzeczywiście kiedykolwiek istniał? Czy naprawdę ludzie kiedyś nie kłamali? Tom Phillips, redaktor serwisu fullfact.org zajmującego się sprawdzaniem faktów, każdego dnia zmaga się z zalewem bzdur. I rzuca sarkastyczne spojrzenie na przekonanie, że kłamstwo w debacie publicznej pojawiło się wczoraj. Z właściwym sobie humorem pokazuje, że zawsze mieliśmy tendencję do zmyślania i że dzisiejsza fakenewsowa histeria jest tylko najświeższą wersją starej dobrej umiejętności ludzi do rozsiewania kłamstw gdziekolwiek się da.

Imponujące kłamstwa i kłamcy, których aż chce się szanować!

Od Wielkiej Mistyfika­cji Księżycowej (kiedy nowojorska gazeta „Sun” wzbudziła sensację, publikując cykl artykułów o sławnym astronomie sir Herschelu, który odkrył na Księżycu zaawansowaną cywilizację), przez humbug o wannach, po grasującego w Croydon seryjnego zabój­cę kotów – wiele z tego, co czytaliśmy o wydarzeniach dzie­jących się na świecie, było totalną bzdurą.

Przed wami nie­prawdopodobne opowieści o mitycznych krainach i badaczach niekoniecznie będących w miejscach, o których pisali. Albo historie o manipulacjach na wielką skalę dzięki rozpowszechnianiu teorii spiskowych lub o nieudanych próbach tuszowania katastrof czy o propagandzie z czasów wojny – czyli cała niecna sztuka politycznej ściemy!

Przeczytajcie o maniach, lękach i zbiorowych histeriach pro­wadzących do wiary w absurdalne rzeczy – jak widmowe statki po­wietrzne czy niezwykle rozpo­wszechnione przekonanie, że ktoś próbuje kraść mężczyznom penisy – które przekładają się czasem na zupełnie rzeczywiste tragedie… na przykład powodują polowania na czarownice.

Okazuje się, że jeśli chodzi o życie w prawdzie, to sami jeste­śmy swoim największym wrogiem.

Ta książka opowiada o tym, jak ludzkość przez stulecia oszukiwała samą siebie. Stawia też istotne pytanie: Czy istnieje szansa, byśmy w przyszłości zdecydowali się porzucić kłamstwo?

 

źródło opisu: materiały wydawnictwa







Książka od samego początku jak ją tylko zobaczyłam wydała mi się bardzo ciekawa. Ze względu na tematykę byłam bardzo zainspirowana i pragnęłam poznać wiedzę w niej zawartą. Sam autor nie jest mi znany, ale to nie powstrzymuje mnie od tego rodzaju książek. Chociaż przyznam się bez bicia nie często po taki gatunek sięgam. Lecz jeszcze jedno co mnie skusiło, a mianowicie okładka, która jest prosta, a zarazem oryginalna. Zobaczymy jednak czy dobrze obstawiłam wybierając tę pozycję. 





Od samego początku można zauważyć, że książka pisana jest z humorystycznym podejściem. Co jednak nie zmienia faktu, iż bardzo rzeczowo autor wszystko tłumaczy. Znajdziemy w niej ogrom informacji, które przybliża nas do rozwiązania tytułowej prawdy. A przy tym poznamy wiele najciekawszych wątków, które zaciekawią niejednego czytelnika. 



Swoją drogą pisarz umieścił w niej również bardzo dużo ilustracji, które bardzo pomagają w czytaniu. Tym bardziej, że opisuje wiele historii, które są bardziej lub mniej znane.  Zatem znajdziemy w niej mnóstwo anegdot, a to wszystko w bardzo przyswajalny sposób napisany. Bardzo szybko wchłania się tą wiedzę, a to jest jak najbardziej na plus.

Największym zmartwieniem związanym z fake newsami nie jest to, że ludzie w nie wierzą. Gorsze jest to, że przestali wierzyć w prawdziwe wiadomości.


Mimo tego, że momentami ma ciągnące opisy i troszkę przynudza to i tak uważam, że warto zapoznać się z tym tytułem, ponieważ czyta się ją naprawdę szybko. A sam autor umieścił w niej niejednokrotnie szokujące informacje. 


"Od wieków nie tylko wymyślaliśmy niestworzone rzeczy o wypadkach, które rozegrały się na świecie, ale też całkiem nieźle wychodziło nam wymyślanie bzdur o samym świecie."

Swoją drogą wiedzieliście, że kłamstwo wiele kolorów ma? NIE?! Ja również nie! A to jeszcze nie wszystko. Dużo bym o niej mogła pisać, ale po co ? Najlepiej jak sami się przekonacie jaka jest.



Kto jeszcze nie miał przyjemności czytać tej książki to gorąco zachęcam. Warto poświęcić jej swój czas, a przy tym dowiedzieć się wielu rzeczy, bo to co opisuje autor nie jednokrotnie was zaskoczy.

9/10








21 komentarzy:

  1. Brzmi niezwykle zachęcająco! To coś, co chętnie przeczytam :D Myślę, że może mi się spodobać! Dzięki za polecenie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta książka porusza bardzo ciekawy temat i chyba mało eksploatowany.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mnie również podoba się okładka, przyciąga uwagę, fajny tytuł. Mega intrygująca książka. No nieźle mnie nią zaciekawiłaś, totalnie mnie ciekawi cóż tam autor napisał. :) Pozdrawiam serdecznie, miłego dnia. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo zachęcająca recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy temat poruszany jest w tej książce ale nie wiem czy po nią sięgnę

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam taką tematykę. Zapisałam sobie ten post i jak będę miała kiedy to przeczytam sobie tą książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakiś czas temu zaczęłam czytać ,,Ludzie. Krótka historia o tym, jak spieprzyliśmy wszystko" i to do niej na razie chcę wrócić.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie też książka kusi swoją tematyką. Bardzo lubię takie popularnonaukowe smaczki. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo chętnie sięgnę po tę pozycję i pozwolą się zaskoczyć. 😊

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo chętnie sięgnę potem pozycję i pozwolę się zaskoczyć. 😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo chętnie przeczytam 😀
    Często sama nie wiem co jest prawdą, a co kłamstwem...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie jestem fanką tego typu książek, ale czuje się zaintrygowana.

    Pozdrawiam,

    weruczyta

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda na ciekawą książkę

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetna recenzja. Bardzo zachęcająca i niemal skłaniająca do sięgnięcia po lekturę. :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ufam Twojej rekomendacji, już pobrałam z legimi. Jestem bardzo ciekawa tej książki!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Brzmi ciekawie. Prawda i kłamstwo... może bez kłamstwa nie ma prawdy... ? hmm

    OdpowiedzUsuń
  17. Mimo że tobie książka bardzo się spodobała, coś czuję, że ja bym się w niej nie odnalazła :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi gościu bardzo dziękuje za wyrażenie swojej opinii.
PAMIĘTAJ.!.
Każdy komentarz motywuje mnie do dalszego pisania.!.