sobota, 4 grudnia 2021

Rzeźnik. Prawdziwa historia.

 

OPIS.

Powieść inspirowana prawdziwą historią seryjnego mordercy Józefa Cyppka, Rzeźnika z Niebuszewa.
Wszystko, co przychodzi na świat musi też z niego odejść. Kto nie dopuszcza do siebie tej myśli, jest głupi albo szalony. Poza tym, czy w umieraniu jest coś złego?
Rzeźnikowi z Niebuszewa, dzielnicy Szczecina, przypisano potworne zbrodnie.
Zwłoki swoich ofiar wywoził do opuszczonego gmachu magazynów dzisiejszej szkoły rolniczej. Tam przerabiał je na mięso.
Po spuszczeniu wody w stawie przy ulicy Słowackiego odnaleziono kilkadziesiąt ludzkich czaszek, przeważnie dzieci.
Rzeźnikowi udowodniono jednak tylko jedno morderstwo. Został skazany na karę śmierci.
Wyrok na Józefie Cyppku wykonano 3 listopada 1952 roku o godzinie 17.45. Do końca nie okazał skruchy.
W miejscu, w którym mieszkał Rzeźnik z Niebuszewa do dziś nikt nie mieszka.
Bez owijania w bawełnę przyznałem się do wszystkiego, o co mnie oskarżono. Ale gdyby tylko mieli pojęcie, co naprawdę zrobiłem... Nie pozwoliliby mi tak łatwo umrzeć.






"Rzeźnik" od Maxa Czornyja to historia, która się wydarzyła naprawdę.
Nie jest to kolejna fikcja opisana przez autora (tak przynajmniej doczytuje w innych tytułach), ale wydarzenie, które wstrząsnęło bardzo wieloma ludźmi. Po te publikacje koniecznie musiałam sięgnąć ze względu na treść. Uwielbiam mroczne historie, a do tego oparte na prawdziwych wydarzeniach dają mi wiele do namysłu. Najbardziej zaintrygowałam się na wieść o tym, że jest to Polak. To wszystko stało się dawno temu ale jednak w Polsce. W kraju, w którym się urodziłam i wychowałam. 



Jest to moja pierwsza książka od tego pisarza i od samego początku polubiliśmy się. Trafia w sedno bez żadnych przeszkód. Nie owija w bawełnę. Pisze szczerze i bardzo otwarcie. Nie koloryzuje, a wręcz przeciwnie pokazuje swojemu czytelnikowi wszystko czarno na białym. Oczywiście chodzi mi o ten konkretny tytuł, ponieważ jak wspominałam już wyżej nie miałam jeszcze okazji czytać innych książek pana Maxa.

Rodzicielstwo to najcięższy spośród grzechów. Płodząc dzieci, z góry skazujemy je na śmierć. Tworzymy istoty, które najpierw będą beztroskie, później zaczną cierpieć, doświadczą przemijania bliskich, a na końcu je również czekają agonia i śmierć. To tego grzechu Bóg nie powinien nam odpuszczać.

Główny bohater to Józef Cypek człowiek, który mordował, ale w imię czego ? Dlaczego tak postępował ? Autor właśnie to nam próbuje pokazać. Cała ta opowieść jest przedstawiona w pierwszej osobie. Narracja opisywana przez mordercę to bardzo odważny krok ze strony pisarza. Lecz czy warto było tak postąpić?
I właśnie tutaj warto trochę na bąknąć o samym mężczyźnie. Postaci, która jest bardzo zagadkowa, a zarazem przerażająca. To dorosły chłop, który był niepełnosprawny. Żył w latach, w których o mnie nawet nie myślano, a moich rodziców nie planowano. To historia o mężczyźnie imieniem Józef Cypisek. A cała powieść jest przedstawiona bardziej jako charakterystyka samego oprawcy niż jako jego zbrodnie. To pokazuje jak dużo można się o tym mordercy dowiedzieć. Jednakże znajda się również w niej elementy opisane jak z dobrego filmu grozy.
Czy to już nie obrazuje nam jak dobra może być tak lektura ?

 
Jeśli ktoś myśli, że nie można oswoić się ze śmiercią, niech dalej tkwi w swojej bajce.


 
A co z akcja ? Zapytacie. 
Akcja rozwija się w tym utworze niebywale dobrze. Toczy się miarowo i zachęca do dalszego zagłębiania się w tej, aż nieprawdopodobnej historii. Śmiało mogę napisać, iż zarówno tempo jak i miejsca opisywane przez autora są dogłębne i szczegółowo opisane. W tej książce można się zatracić i wrócić do minionej epoki, a przy tym przechadzać się ścieżkami głównego oprawcy. 



Ludzie nie rodzą się potworami, lecz takimi czyni ich świat.


Czy ta pozycja jest dla wszystkich? Zdecydowanie muszę tu zaznaczyć, że nie. Pisarz oprócz tego, że opisuje bardzo szczegółowo miejsca zdarzeń to zanadto znajdziecie w niej nieprawdopodobne opisy. I tu muszę zaznaczyć, iż nie owija on w bawełnę. Ta książka naprawdę ma w sobie niejednokrotnie, aż dosadnie opisane zdarzenia. Dlatego też warto tu się zastanowić czy dacie radę przejść przez nią, bo uważam, że jest ona napisana dla osób o mocnych nerwach. Tym bardziej, iż musicie pamiętać ta historia wydarzyła się naprawdę i to u nas w Polsce. 


"Rzeźnik" to prawdziwa historia, która jest bardzo szczegółowo przemyślana. Pan Max Czornyj wiedział jak się zabrać za całą tą powieść. Bardzo dobrze przekazał swój przekaz i wciągnął w tą mroczną i przerażająca opowieść i mnie. Jestem szczerze zadowolona, iż miałam okazję zapoznać się bliżej z piórem naszego rodaka. Oświadczam także, że po ten tytuł naprawdę warto sięgnąć (oczywiście jak lubujecie się w takim gatunku).

7/10



Wszystko, co przychodzi na świat, musi też z niego odejść. Kto nie dopuszcza do siebie tej myśli, jest głupi albo szalony. Skutki mają swoje przyczyny, a przyczyny niosą skutki. Proste. Prawda?


43 komentarze:

  1. Książki tego autora mam w planach, ale jak na razie w tych dalszych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Historię znam, czy chciałabym w tym wypadku wejść tak mocno w szczegóły? Ja raczej nie, ale jeśli książka dobrze napisana, to bez wątpienia znajdzie się spore grono czytelników. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kocieczytanie muszę poznać tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Znam te opisy Czornyja. Książka już czeka na mojej półce.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem czy po nią sięgnę, ale recenzja jest zachęcająca.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba nie chciałabym czytać tej książki ;<

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tym tytule. To też nie tematyka, jaką zwykle czytam. Ale może kiedyś? :)

    Pozdrawiam Zakładka do Przyszłości

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę kiedyś nadrobic książki autora 😉

    OdpowiedzUsuń
  9. Mocna lektura, ale chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Już po samym opisie mam ciary

    OdpowiedzUsuń
  11. Na razie autor nie najlepiej mi się kojarzy, ale myślę, że po tę książkę mogłabym sięgnąć
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój ojciec lubi książki Czornyja. Pozdrawiam 🙂

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam i potwierdzam- jeśli chodzi o opisy, autor nie owija w bawełnę :)
    Dla mnie ta książka była „za mocna”
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie wiedziałam, że jest to powieść inspirowana prawdziwą historią seryjnego mordercy Józefa Cyppka, Rzeźnika z Niebuszewa. W takim razie muszę koniecznie poznać ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię czytać o prawdziwych historiach, więc będę miałam na uwadze tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka raczej nie jest dla mnie :/
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jeszcze nie miałam okazji sięgnąć po twórczość autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeszcze nie miałam okazji sięgnąć po twórczość autora.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawy temat, ale chyba nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Czuję, że to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie znam jeszcze twórczości autora, ale z pewnością to zmienię, bo dużo dobrego słyszałam o jego książkach. ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Czytałam jakiś czas temu. Niezwykle mroczno napisana historia. Czytałam też najnowszy reportaż o tej zbrodni, który obala nieco ten mit. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Znam nazwisko autora, ale nic jeszcze nie czytałam i niespecjalnie mnie ciągnie. Poza tym nie przepadam za historiami "inspirowanymi". Jeśli coś opowiada o prawdziwych wydarzeniach, to powinien być reportaż, moim skromnym zdaniem. To znaczy po reportaż bym sięgnęła. Po kolorowane nie mam specjalnie ochoty, choć wiem, że wielu czytelników je lubi.

    OdpowiedzUsuń
  24. Chyba czas wziac sie za literature Czarnoryja. Wstyd przyznac ale jeszcze nic tego pana nie czytalam. Ciekawa recenzja. Fabula zacheca do wgryzienia sie w temat. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  25. o kurcze! chętnie po nią sięgnę, bo uwielbiam takie klimaty!

    OdpowiedzUsuń
  26. czytałam:) ale nie była jakaś bardzo okropna^^ czytałam gorsze obleśne;p

    OdpowiedzUsuń
  27. Raczej nie dla mnie ale fajnie że ci się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Sporo słyszałam o książkach tego autora, ale właściwie jeszcze nie wiem czy sięgnę po jego powieści.

    OdpowiedzUsuń
  29. Zdrowych i spokojnych świąt Bożego Narodzenia, obfitych łask od Bożej Dzieciny oraz pomyślności w nadchodzącym nowym roku.:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Lubię mroczne, prawdziwe historie❤

    OdpowiedzUsuń
  31. Czytałabym, bardzo lubię różnego rodzaju zagadki kryminalne, więc ta książka powinna mi się spodobać :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Chętnie bym przeczytała. Zwłaszcza właśnie, że opisuje prawdziwą historię. Jednocześnie przeraża mnie sam fakt istnienia takich ludzi. Heh Cyppek urodził się w Opolu i przyjechał do Szczecina. Pozdrawiam z województwa opolskiego a w tym roku zwiedzałam dokładnie Szczecin :P. Ale do Niebuszewa nie zaszłam :P

    OdpowiedzUsuń
  33. Brzmi jak coś zdecydowanie dla mnie- ale mam problem z twórczością Czornyja - jakoś nie do końca mogę przebrnąć przez jego styl pisania

    OdpowiedzUsuń
  34. Oh very interesting book darling

    OdpowiedzUsuń
  35. Czeka grzecznie na półce - co mam już po niego sięgnąć, to trafia się inna książka. :P

    OdpowiedzUsuń
  36. Mocno książka z tego co czytam opis

    OdpowiedzUsuń
  37. Ostatnio nie ciągnie mnie do tego typu powieści, więc raczej odpuszczę sobie tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  38. Wstyd sie przyznać, ale zupełnie nie znam autora :( musze w Nowy Roku to koniecznie nadrobić

    OdpowiedzUsuń
  39. Mocna lektura, ale myślę, że warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  40. Sam tytuł już daje do myślenia, a skoro to książka dla ludzi o mocnych nerwach to zdecydowanie nie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi gościu bardzo dziękuje za wyrażenie swojej opinii.
PAMIĘTAJ.!.
Każdy komentarz motywuje mnie do dalszego pisania.!.