wtorek, 11 grudnia 2018

Służąca.

"Służąca"
OPIS.
⬇️
Powieść, która podbiła serca czytelników na całym świecie, ukazuje się w nowej oprawie w serii Gorzka Czekolada.
Akcja koncentruje się relacjach czarnoskórych kobiet służących w domach białych rodzina na południu Stanów Zjednoczonych w latach 60. XX wieku. Jednak pod warstwą tematyki rasistowskiej autorka ukryła pokłady uniwersalnych rozważań nie tylko o istocie człowieczeństwa i tolerancji, ale przede wszystkim o zmaganiu się ze stereotypami, o przezwyciężaniu strachu, o ograniczeniach, którym wszyscy podlegamy i które pragniemy znieść. I wreszcie o przyjaźni i solidarności, których siła potrafi zdziałać cuda. Służące to świetnie napisana książka o zaskakująco wyzwalającej mocy!

Służące szturmem zdobyły rynek czytelniczy. Powieść ukazała się w Stanach Zjednoczonych w lutym 2009 roku, a już latem, przez sześć tygodni, niepokonanie triumfowała na pierwszym miejscu listy bestsellerów „The New York Times”. Łącznie Służące pozostawały w czołówce tej najbardziej poważanej listy ponad 100 tygodni! Do tej pory egzemplarze powieści trafiły do rąk 5 milionów czytelników w 35 krajach. Do sukcesu książki znacznie przyczynił się film z Emmą Stone jako Skeeter, Violą Davisw roli Aibileen oraz Octavią Sepcer, która za kreację Minny zdobyła Oscara.

źródło opisu: http://mediarodzina.pl/


Nieczęsto mi się zdarza, że najpierw oglądam film, a dopiero później czytam książkę. Jednak w tym przypadku tak było. Po obejrzeniu pełnego wzruszeń filmu postanowiłam przeczytać tą lekturę. Mimo iż film oglądałam dawno temu, to dopiero niedawno znalazłam trochę czasu by poświęcić czas tej pozycji.


Jest to z całą pewnością niesłychana historia, którą trzeba przeczytać by zrozumieć co przechodzili ci czarno skurzy ludzie. Jestem pod ogromnym wrażeniem umiejętności pisarki, która tak mnie wciągnęła w tą powieść. Nie do pojęcia dla mnie jest jak można tak traktować drugiego człowieka. Nie ważne jaki by on nie miał kolor skóry. Przecież każdy człowiek ma uczucia.
Jednak trzeba wiedzieć, że akcja rozgrywa się w latach 60 XX wieku. W tych czasach panowały inne zwyczaje. Jednakże autorka moim zdaniem chcę nam pokazać jak bardzo cierpiały te osoby i jak żyli w tym pełnym nienawiści rasistowskim mieście. No i oczywiście jak sobie radziły.
Bohaterzy, którzy występują w tej lekturze są tacy sami jak my biali. Jedni zabawni i odważni, a drudzy nieśmiali i przerażeni. Dlatego też czytając tę czytadło nie jednokrotnie się uśmiałam jak i zirytowałam.

Chcę zaznaczyć, iż nie nawidzę jak ktoś traktuje drugiego człowieka z góry, a tym bardziej jak myśli, że jak ma pieniądze to może wszystko.

Wracając do tej opowieści, gdzie fabuła jest wartka i ciekawa. Z całą pewnością nie da się przy tej pozycji nudzić. Można szczerze napisać, że można z niej wynieść interesujące fakty o których z całą pewnością większość z was nie miała pojęcia. Na przykład to, iż ciemno skórę kobiety nie miały prawa korzystać z tej samej łazienki co białe bogaczki.

Chyba wtedy zrozumiałam, co to wstyd i jaki ma kolor. Wstyd nie jest czarny jak brud, chociaż wcześniej tak myślałam. Wstyd ma kolor nowego białego mundurka, co na jego kupno twoja matka prasowała rzeczy przez całe noce. Jest biały bez smużki ani plamki.







Cieszę się, iż mogłam poznać tą historię. No, a przede wszystkim, że znalazła się taka osoba, która chciała ukazać na światło dzienne to co tym biednym ludziom się przytrafiło.
Z całego serduszka polecam wam tą książkę. Naprawdę warto się w niej zatracić.

9/10
Ps. Zdaję sobie sprawę, że ta recenzja jest krótka, ale zwięzła i na temat.


42 komentarze:

  1. Ja wolę krótkie recenzje ;)
    Muszę się zabrać za nią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam film, który bardzo mnie poruszył, dlatego książkę, również na pewno przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film również mnie poruszył, dlatego zabrałam się za książkę. ;)

      Usuń
  3. Świetnie :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  4. Książkę mam w planach i mam nadzieję, że jak najszybciej uda mi się ją przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Film jest jednym z moich ulubionych.... cudowny jest <3
    Książka? Mam ją w planach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również kocham ten film, a ksiązka jest jeszcze lepsza od filmu. ;)

      Usuń
  6. Widziałam film dawnooo temu i podobał mi się, bo poruszał problemy, które jeszcze do dziś są gdzieś zakorzenione w ludziach. Nie czytałam książki, jednak chyba nadrobię tę zaległość ;)
    Pozdrawiam Cię serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację i szczerze zachęcam do przeczytania tej książki.

      Usuń
  7. czytałam, film widziałam, cudo!

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetna recenzja. Dzięki za odwiedziny na moim blogu, pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam apetyt na tę pozycję, a po tej recenzji jeszcze większy :) Niedługo się chyba skuszę...

    OdpowiedzUsuń
  10. To jedna z moich ulubionych książek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. ja na film się czaję jest wysoko notowany i bardzo polecany. Książkę również z chęcią przeczytam:) obserwuję z miłą chęcią i zapraszam serdecznie do siebie;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Film świetny, może kiedyś skuszę się na książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam ksiażki z tej serii! Zawsze są bardzo trafione! Nie widziałam filmu, a książki nie czytałam tym bardziej, ale koniecznie muszę po nią sięgnąć

    Podrugiejstronieokładki

    OdpowiedzUsuń
  14. Recenzja krótka i rzeczowa, popracowałabym jednak trochę nad ortografią ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Czytałam książkę i oglądałam film już dawno temu, ale nada pamiętam tą historię, która mnie osobiście wzruszyła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to naprawdę godna polecenia książka, która porusza ważne tematy.

      Usuń
  16. Kolejna osoba, która poleca tą historię! Chyba naprawdę czas się za nią rozejrzeć :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię takie zwięzłe recenzje - książkę mam na uwadze!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Film był świetny. Bardzo mi się podobał. Zobaczę, może zaopatrzę się w tą książkę. Ta nowa okładka jest świetna! :D

    Zapraszam na:
    https://czytamytu.blogspot.com/
    ~Pola

    OdpowiedzUsuń
  19. też najpierw obejrzałam film, a dopiero później zainteresowałam się książką. i film i książka skradły moje serce, warto poznać tę historię. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie ukrywam, że pierwszy obejrzałam film, który bardzo mi się podobał, ale może kiedyś sięgnę po książkę :) Eli Zapraszam do siebie https://czytamytu.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń

Drogi gościu bardzo dziękuje za wyrażenie swojej opinii.
PAMIĘTAJ.!.
Każdy komentarz motywuje mnie do dalszego pisania.!.